Ny rekvireringsforskrift

Ny forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler, m.m. trådte i kraft i september 2022. Forskriften innførte enkelte nye regler, herunder en hovedregel om krav til bruk av Reseptformidleren ved rekvirering av legemidler. Dette har medført praktiske utfordringer for leger som av ulike grunner ikke har tilgang til Reseptformidleren. Legeforeningen jobber for å finne løsninger på disse utfordringene.
Illustrasjon: colourbox.com
Illustrasjon: Colourbox.com

Etter forskriften § 4-2 kan rekvirering med papirresepter bare skje "i enkelttilfelle", der rekvirenten ikke har tilgang til et datasystem som gir mulighet for elektronisk rekvirering. Helsedirektoratet har utarbeidet en veileder til forskriften, og av denne fremgår det at unntaksbestemmelsen skal forstås snevert. Det følger videre av forskriften § 5-8 at ved rekvirering av A- og B-preparater på annen måte enn via Reseptformidleren kan bare minste standardpakning eller en mengde tilsvarende vanlig terapeutisk dose i tre døgn rekvireres.

De nye kravene vanskeliggjør rekvirering der legen ikke har elektronisk pasientjournal med tilgang til Reseptformidleren til rådighet. Dette gjelder for eksempel der legen har gått av med pensjon, ikke jobber i klinisk virksomhet eller kun driver helprivat praksis av mindre omfang. Leger som benytter elektronisk pasientjournal på arbeidsplassen kan også være forhindret fra å bruke dette systemet til å skrive resepter utenfor arbeidsforholdet. Legeforeningen har fått mange henvendelser fra leger som har opplevd praktiske utfordringer med å rekvirere legemidler etter at forskriften trådte i kraft. Flere av de store yrkesforeningene har involvert seg i saken. Saken er også svært viktig for pensjonerte leger, og Eldre legers forening er aktivt engasjert.

I medlemsbrev fra november 2022 informerte Legeforeningen om at vi jobber med å undersøke ulike løsninger som kan ivareta legers rekvireringsrett også utenfor rammene av et arbeidsforhold. Det er satt ned en egen arbeidsgruppe i sekretariatet som holder sentralstyret løpende orientert om utviklingen. Saken er høyt prioritert, men er dessverre ikke av en slik karakter at den kan løses med enkle grep.

Så langt har Legeforeningen jobbet i to ulike spor. For det første har vi dialog med Helsedirektoratet om en utvidet tolkning av forskriften § 4-2 om rekvirering "i enkelttilfelle", fortrinnsvis gjennom en endring av veilederen. Vi opplever at Helsedirektoratet er åpne for våre innspill, men det er fortsatt for tidlig å si hva utfallet av dialogen vil bli. Vi anser uansett at det er lite realistisk å oppnå vesentlige endringer mht rekvirering av A- og B-preparater uten bruk av Reseptformidleren.

For det andre undersøker vi om det finnes eller kan lages en teknisk løsning som gir tilgang til Reseptformidleren. Per nå er vi er i en helt innledende sonderingsfase der vi har henvendt oss til leverandørmarkedet med en request for information. Vi har altså bedt leverandørene om informasjon om hvorvidt de kan tilby, eventuelt utvikle, en teknisk løsning som gjør det mulig for våre medlemmer å rekvirere legemidler innenfor rammene av forskriften. I tillegg til at henvendelsen er sendt direkte til mulige leverandører, ligger den åpent tilgjengelig på våre nettsider.

Legeforeningen vil komme tilbake med mer informasjon når det er videre utvikling i saken. Dersom du har spørsmål, ta gjerne kontakt med Avdeling for jus og arbeidsliv på telefon 23 10 90 00 eller e-post legeforeningen@legeforeningen.no.