Barnehelseprisen

Barnehelseprisen er en pris som deles ut av NBF i samarbeid med
Barneombudet.

Følgende kriterier brukes til å velge en egnet kandidat:

- Prisen skal gå til en person eller organisasjon som har gjort en
spesiell innsats for barnehelse.
- Prisen skal primært gå til en som ikke er medlem av NBF.
- Prismottaker trenger ikke selv å ha medisinsk utdannelse eller
profesjon.
- Prisen kan gå til en offentlig aktør som taler barnas sak.
- Prisen består av en kunstgjenstand som kan være inspirert av NBF`s
emblem "Piken i skogen" og skal ha symbolsk verdi.

Styret i NBF ønsker å dele ut prisen på Pediaterdagene. Kandidat bestemmes av styret i NBF, i samarbeid med Barneombudet. Prisen deles ikke ut årlig.

Forslag til kandidater ønskes til  sekretaer@barnelegeforeningen.no

Barnehelseprisvinnere:
2005- Jens Stoltenberg: for sitt arbeid for Vaksinefondet og for å vise sammenhengen mellom barns helse og samfunnsøkonomisk utvikling i sitt politiske arbeid

2006-  Landsgruppen for Helsesøstre, for det viktige arbeid som helsesøstre gjør i det forebyggende helsearbeid for barn

2011-  Simon Flem Devold, for «sin mangeårige innsats for barn og unges mentale helse

2013: Magne Raundalen for  innsats innenfor nasjonal og internasjonal barnehelse.

2017: SANKS for å ha styrket kvaliteten av psykisk helsevern og allmenhelse i barnepopulasjonen i de samiske boområdene i Norge.

2019: Skam Barnehelseprisen tildeles serien SKAM som på en prisverdig måte har satt fokus på viktige og dagsaktuelle tema i ungdommers liv. De har dekket bl.a. vennskap, homofili, kroppspress, slanking, religion, voldtekt i nære relasjoner og fremmedfrykt på en opplysende og nyskapende måte. Ungdommer kjenner seg igjen både i temaene og karakterene i serien. SKAM kan i vid forstand bidra til bedring av ungdommers helse ved at de bidrar til mer åpenhet og gjør aksept av annerledeshet til det normale.

2021: Landsgruppen for Helsesykepleiere