06. september 2018

Hilsen fra leder

Styreleder Ulla Randen oppsummerer høsten og uttrykker støtte til kollegaer i Drammen.
06. september 2018

Saken i Drammen

Kollegene i Drammen er gjort til syndebukker, skriver overlege Torolf Vågan fra avdeling for patologi i Vestre viken i et innlegg til nettsiden.
03. september 2018

Spesialistutdanningen i fokus

Har patologifaget ressurser til alle anbefalte kurs i ny utdanningsplan? Dette var blant temaene på faggruppenes årlige samling 28.-29. august. Også overgangsordningene skapte bekymring. Gamle krav, som tidligere er nektet endret i påvente av ny ordning, gjør at ferdige patologer ikke kan godkjennes før obduksjonskrav etter gammel ordning er oppfylt, og det tar tid. En uheldig situasjon når helsevesenet sliter med rekruttering til ledige spesialisthjemler.Styret er på ballen.
16. august 2018

Patologen Nils Raknerud

døde 30. juli. Nils Raknerud var i sin tid ryggraden på patologen på Aker og kjent blant annet fra kurs i leverpatologi, som var et av hans spesialområder. Vi gjengir nekrologen i Aftenposten fra onsdag 15.august, skrevet av kollega og venner Steinar Aase og Jan Ivar Pedersen.
10. august 2018

Reisebrev fra Linz

Patologikursene i Linz er populære. Marit Valla skriver reisebrev fra vårens kurs i gynekologisk patologi. Her sammen med kollega Elisabeth Lund fra St.Olavs og 75 % av kurskomiteen, med leder Farid Moinfar (ytterst til høyre) og Fattaneh A.Tavassoli og Anais Malpica fra venstre.
13. juni 2018

Molekylærpatologi - nå på nett!

Siste skudd på stammen; Norsk Forening for Molekylær Patologi, har nå fått egen nettside: nfmp.no. Der finner du nyheter, innmeldingsskjema og mye annet. Foreningen er åpen for alle med interesse for molekylærpatologi.
03. juni 2018

Overarbeidet og underfinansiert

Patologifaget er et vesentlig ledd i den diagnostiske kjeden - riktig diagnose er basis for all medisinsk behandling. Parallelt med en aldrende befolkning, øker antall krefttilfeller dramatisk og nye behandlingsmetoder krever stadig mer avanserte undersøkelser av svulster og kreftceller. Et tankekors er det derfor at finansieringen av patologifaget er uendret. Refusjonstakstene for de offentlige patologiavdelingen har stått stille i flere tiår. Overlege og patolog Marius Lund-Iversen påpeker dette i Drammens Tidende.
30. mai 2018

Legeforeningens lederpris til Ying Chen

DNLFs lederpris henger høyt. At prisen denne gang gikk til nylig avgåtte styreleder i DNP over seks år, er forståelig. Samtidig med profileringen av faget patologi har Ying til nå ledet tre patologiavdelinger.
24. mai 2018

Ny e-post og konstituert styre i DNP

Styret har nå konstituert seg. Styreleder Ulla Randen (Ahus) har med seg Rolf Bruun Bie (SS) som nestleder og Ingvild Lobmaier (OUS) fortsetter som kasserer. Styremedlemmer er Ok Målfrid Mangrud (Lillehammer) og Kahlid Al-Shibli (NSS). Sekretær er Marie Andersland (Haukeland) og som varamedlem fungerer Maria Ramnefjell (Haukeland).Merk ny e-post til styret: dennorskepatologforening@gmail.com

Side 2 av 4