NAV ønsker samarbeid

Mange fastleger i Norge fikk nok kaffien litt i halsen da de leste saken om legen som hadde sykmeldt en pasient med diagnose “slapphet” i et år, og nå mistet retten til å sykmelde (se faksimile). NAV skal angivelig ha en svarteliste med 20 norske leger.

Kurskomitéen i Rogaland legeforening - Sør-fylket chapter

Kurskomiteen i Rogaland Legeforening har høy aktivitet, og arrangerer hvert år flere kurs til bruk for allmennleger i spesialisering eller resertifisering.

Presentasjon av styret 2019-2021

Styremedlemmene er blitt spurt om 1. Navn, alder, arbeidssted, spesialitet og tidligere verv i Legeforeningen2. Hva ønsker du RLF skal fokusere særlig på de neste to årene?3. Hva mener du blir de største utfordringene i helsetjenesten fremover?

Juletrefest-/forestilling Grusomme Måns 30.11.2019 kl. 15.00

Grusomme Måns, en kul og rockete forestilling for hele familien.

To nye avtalespesialister i ØNH etablerer seg på Lura

Thamprasert “Ken” Falch Plaipetch (42) og Kenneth Ommundsen (43), har nettopp overtatt hjemlene til hhv Kyrre Bjørn Larsen og Christen I. Salvesen. Sammen bygger de nå opp en felles ØNH-praksis i Sandnes.

Gult er kult

Høstens kveldskurs/emnekurs «Gult er kult; reisen i urinveiene» var et kurs hvor deltakerne fikk en god oversikt over plager og sykdommer en kan finne hos barn og voksne i urinveiene. Det var lærerike foredrag fra gynekolog, pediatere, urologer, nevrologer og fysioterapeut. Deltakerne ble aktivisert med Kahoot, og vi fikk også teste våre musikalske evner med å skrive sang om hematuri til kjerringa med staven. Det viste seg at det var flere talentfulle låtskrivere og sangere blant deltakerne! Det ble også et flott kulturelt innslag med musikk fra «The future – A tribute to Leonard Cohen» på onsdagskvelden.

Leder

En ny styreperiode går mot slutten og et engasjert styre har laget sin siste utgave av Syd-Vesten. Årsmøte og valg stor for tur 21.juni.

Dialogmeldinger - nyttig eller fåfengt

Kvar gong temaet samhandling kjem opp kjem det: «Vi skulle gjerne hatt lettare samarbeid mellom fastlegar og sjukehuslegar. Snakka saman. Diskutere pasientar». Telefon er fint, men då skal du treffe telefontida til den du skal snakke med. Om ho eller han har det. I 2019 kjens det litt rart å sende brev til fastlegen. Avhengig av kor lang tid det tar før fastlegen svarer kan spørsmål og svar havne ganske langt frå kvarandre i den ustrukturerte journalen EPJ for det meste er. EPJ har eit verkty som heiter «dialogmelding» .
29. mai 2019

Et eksempel på god samhandling - enns å lenge...

Et eksempel på samhandling som fungerer godt finner du ved fødepoliklinikken ved Haugesund sykehus. Her driftes en felles poliklinikk for gravide kvinner med diabetes. Gynekologer, endokrinologer og jordmødre jobber side om med samme felles mål; om å tilby den beste behandlingen for gravide med diabetes.

Side 3 av 6