Les vårt 3. nyhetsbrev

Det tredje nyhetsbrevet for 2022 har nå gått ut til alle medlemmer av Npf fra leder av Norsk psykiatrisk forening, Lars Lien.

Kjære medlemmer av Npf,

Etter nesten 3 års opphold fikk vi endelig møtes igjen fysisk på Norsk psykiatrisk forenings store samling; Veka 2022. Og det var tydelig at det ble satt stor pris på. Over 800 deltakere, for det meste psykiatere møttes i Oslo til faglig påfyll og fest. Og før jeg går videre vil jeg igjen gjerne takke Utvalget for Veka og den lokale organisasjonskomiteen for et svært vellykket arrangement både faglig og sosialt.

Fra venstre: Lars Lien med innledningsforedrag, Miriam Sandvik fra Legeforeningen og dansk kollega Lene Høgh. Foto: Anne Kristine Bergem.

Veka gav rom for flere spennende debatter, både om behandling med ketamin og psykedelika, om psykiaterrollen og forholdet mellom rollen som vokter og behandler. Styrets time og seminar handlet i år om rekruttering og Gjør kloke valg kampanjen. Lederne for våre søsterorganisasjoner i Danmark og Sverige deltok på begge sakene og viste at problemer med rekruttering er en felles Nordisk utfordring. Debatten viste også at det å finne gode mål for kloke valg er vanskelig i psykiatrien hvor utfordringen ofte er at vi gir for lite behandling til for få mennesker.

Faget vårt har stor oppmerksomhet med mange viktige nyhetssaker særlig knyttet til tvang og farlighet. Det preget også mange av debattene på Arendalsuka hvor Npf deltok.

Fra tre av de debattene Npf deltok i på Arendalsuka: Med Mental Helse, med Tannlegeforeningen og i regi av Legeforeningen. Foto: Anne Kristine Bergem

At dette interesser kollegaer viser også konferansen om tvang og menneskerettigheter som Npf arrangerer sammen med Sykehuset Innlandet Med over 200 engasjerte deltakere fikk godt innblikk i den historiske utviklingen av hvordan justissektoren inntok psykiatrien.

Rollen som psykiater er også viktig for styret i Npf. Med utgangspunkt i Den europeiske foreningen for medisinske spesialiteter som oppfordrer psykiatere til å «redefinere sine roller i dialog med samfunnet omkring» har Npf med utgangspunkt i de syv prinsippene for hva det vil si å være spesialist intervjuet syv psykiatere om hvordan de ser sin rolle utfra disse prinsippene:  være medisinsk ekspert, god til å kommunisere med pasienter og pårørende, inkludert å håndtere utfordringer knyttet til språk, kultur og andre faktorer, samarbeidspartner, leder, folkeopplyser, lærd og lærer og en utøver av faget på en etisk, respektfull og profesjonell måte (Les mer på vår hjemmeside).

Intervjuene kan leses på nettsiden til Norsk psykiatrisk foreninge og er også delt på Facebook:

Det vil komme flere intervjuer framover, så følg med og la dere inspirere av gode kolleger!

Utvalgene i Npf gjør en stor og viktig innsats for Norsk psykiatri. Et eksempel er Plan for Norsk alderspsykiatri (2022-2030) som er den tredje handlingsplanen i rekken fra utvalget som ofte får stor betydning for utviklingen av alderspsykiatri og fremtidig praksis.

Plandokument for alderspsykiatri

Et annet eksempel er Utvalg for etikk, som du kan lese mer om her

Og Utvalg for rettspsykiatri som arrangerer seminarer og inviterer bredt til Legens hus i november med samhandling mellom politi og helsevesen ved tvang i psykiatrien som tema ( Velkommen til faglig møte 16.november (legeforeningen.no).

Mange av dere kjenner sikkert til at vi har et eget Nordisk tidsskrift, The Nordic Psychiatrist som tidligere har kommet som en pdf men som nå kommer digitalt. Det siste nummeret er viet krigen i Ukraina (Journal | The Nordic Psychiatrist). I tillegg til er vårt Nordiske samarbeid også ansvarlige for utgivelsen av Nordic journal of psychiatry. På vår hjemmeside ligger også PDF utgaver av både European psychiatry and World psychiatry, begge tidsskrifter det er verdt å lese.

Redaksjonen i The Nordic Psychiatrist samlet i Brügge til møte. Planen er at utgave nummer to for 2022 kommer før jul. Forespørsler om bidrag er sendt ut. Følg med! På bildet: Ramune Mazaliauskiene fra Litauen, Marianne Kastrup fra Danmark, Hans-Peter Mofors fra Sverige, Anne Kristine Bergem fra Norge og Páll Matthíasson fra Island. Foto: Anne Kristine Bergem

Med ønske om en fortsatt god høst til alle kolleger,

Hamar, 26.09.2022

Lars Lien