28. desember 2017

Viktige søknadsfrister i januar!

For deg som trenger tilskudd til forskning, vil arrangere et møte, dra på kurs eller kongresser, eller feks. ønsker utenlandsopphold til fordyping: siste mulighet for å søke DNPs fond er 30.januar!Enda kortere er den hvis du vil være med på ESP's Academy til fremme av forskning i juni i Brussel: Fristen der er 12.januar - og først må den innom DNP for anbefaling. Så her må du hive deg rundt!
24. desember 2017

Julehilsen fra Ying!

Styret har hatt nok et aktivt år. Leder i DNP, Ying Chen, oppsummerer året med en hilsen til oss alle. Samtidig takker hun for seg. Ying har sittet som leder i tre perioder. Årsmøtet vil vise oss hvem som vil "hoppe etter Wirkola"..
04. desember 2017

Undervisningsprisen til Else Marit Løberg

Medisinstudentene ved Universitetet i Oslo setter pris på god undervisning. Hvert år kårer avgangskullet den beste underviseren i det siste studieåret. Professor Else Marit Løberg ved OUS Ullevål gir dem patologiundervisning som engasjerer, som forstås og som huskes.
27. november 2017

Lars Aage Solberg

Enda en patolog har forlatt reservebenken: Lars Aage Solberg døde 11.november, men var yrkesaktiv lenge ut over pensjonsalderen. Generasjonen patologer han har oppdratt vil ikke minst huske ham for hans blide personlighet og avvæpnende vesen. Minneord er skrevet av kolleger fra Ullevål.
23. november 2017

Per Wetteland til minne

Patologen Per Wetteland ble 93 år gammel. Han minnes som en kollega med åpen dør, med nysjerrighet for vanskelige kasus og nøyaktighet. Kolleger fra Rikshospitalet har forfattet minneord.
22. november 2017

Den store publikumsdagen!

15.november stilte patologer på stand, fra Tromsø i nord; Bergen i vest til Stavanger i sør. Patologene i Trondheim (se bildet) fremførte egenproduserte filmer på storskjerm i tillegg til å vise fram parafinblokker, forskning og DNPs logo på T-skjorter. Også Lillehammer var med.
14. november 2017

International Pathology Day!

15.november finner tusenvis av arrangementer sted over hele verden, deriblant i Norge. Vi er herostratisk berømt gjennom TV-serier med patologer i hovedrollen, men få vet hva vi egentlig driver med: nemlig å stille diagnoser på levende. En stor del av Norges befolkning vet ikke at patologen alt har bidratt til deres helse: det er vi som gransker celleprøven fra livmorhalsen, sjekker ut føflekken som godartet eller stiller kreftdiagnosen på nåle-prøven fra brystet - for å nevne noe. Men før prøven når patologens øye, må den gå et stykke vei.
07. november 2017

Fra rekvisisjon til register - nasjonal plan for digital patologi

"Rett prøve til rett patolog til rett tid" er målet for det nasjonale løftet for digital patologi. Nasjonal plan ble presentert på faggruppemøtet av prosjektleder Line Rodahl Dokset og prosjektgrupppemedlem Inger Nina Farstad. Progresjonen varsler om snarlige endringer som også den enkelte avdeling vil merke: Prosjektstart var 2016, konseptrapport levert i 2017 og gjennomføring planlagt fra 2018.
06. november 2017

Faggruppene - DNPs ryggrad

Det er faget som teller, det er diagnostikken alt handler om. Som fagmedisinsk forening har styret i DNP skjønt dette. For femte år på rad var faggruppene samlet til felles seminar.Tretten av totalt 15 faggrupper var representert på Holmen fjordhotell i Asker de siste to dagene i oktober. Tema var blant annet DNPs strategi framover.

Side 1 av 4